Zorgcontinuüm
De school wil kwalitatief hoogstaand onderwijs bieden aan elk kind.
Hiervoor hanteert de school een aantal strategieën en volgt de school een begeleidingstraject samen met leerkrachten en CLB. Hieronder schematisch weergegeven.
Hieronder volgt een korte beschrijving van het continuüm van zorg voor onze school.
Specifieke preventieve basiszorg = kwaliteitsonderwijs
Voor ALLE leerlingen
in de klascontext / groepsgericht
in een uitgetekend zorgbeleid: optimale onderwijskansen bieden
gericht op het welbevinden van alle leerlingen
gericht op een brede ontplooiing en ontwikkeling
opvolging van vorderingen en uitval van alle leerlingen
vertrekken vanuit de ontwikkelingsdoelen
onderwijsbehoeften opmerken
spilfiguur is de klasleraar (vanuit handelingsgericht werken)
ondersteuning door paramedici o.a. door bespreking van alle leerlingen op de kindbespreking adhv het groepswerkplan
De klasleraar :
zorgt voor een krachtige leeromgeving met motiverende taken
heeft een gestructureerde basisaanpak die rekening houdt met alle leerlingen
biedt optimale onderwijskansen voor alle leerlingen
stimuleert een brede ontwikkeling van alle leerlingen
differentieert en gaat om met diversiteit
hanteert een flexibele klasorganisatie
volgt alle leerlingen op
gebruikt een goede didactiek en methodiek
is de eerstelijnshulp
zoekt vanuit een gedeelde deskundigheid naar oplossingen
Specifieke verhoogde zorg
Voor leerlingen met SPECIFIEKE ONDERWIJSBEHOEFTEN
de preventieve basiszorg volstaat niet
de hulpvraag wordt gesteld binnen de kindbesprekingen
concrete doelen op korte termijn en in de zone van de naaste ontwikkeling worden geformuleerd en worden vermeld op het individueel handelingsplan
verzamelen van informatie
onderwijsbehoeften en aanpak bepalen
ondersteuningsbehoeften formuleren
plannen, handelen en evalueren
ouders en leerlingen betrekken
externe hulpverleners betrekken
Deze leerling heeft:
een instructie nodig …
opdrachten, taken, (leer)activiteiten, materialen nodig …
een leeromgeving of werkvormen nodig …
feedback nodig …
klasgenoten nodig ...
een leerkracht nodig ...
ouders nodig ... om de vooropgestelde doelen te halen.
De klasleraar :
gaat in op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen
realiseert de zorg binnen de klascontext
volgt de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften nauw op
overlegt intern de zorginterventies
werkt nauw samen met de BLIO, logo-kine
betrekt de leerling en de ouders bij de zorginitiatieven
gaat verder met differentiëren
Specifieke uitbreiding van de zorg
Indien een leerling onvoldoende profiteert van de klasaanpak en de doelen worden niet behaald. Indien een leerling zich anders ontwikkelt of gedraagt dan de verwachtingen, dan is er uitbreiding van de zorg nodig.
Of indien het (zorg)team (klasleerkracht- co-teacher – logo- kine) heeft geen zicht op wat reële doelen voor deze leerling kunnen zijn.
Er is nood aan feedback, ondersteuning bij het formuleren van onderwijsbehoeften.
Er is een vermoeden van een andere / ernstige / complexere problematiek.
Dit alles moet worden gesignaleerd – geanalyseerd binnen een formeel gekaderd van overleg met verschillende participanten
= klassenraad
mogelijk opstarten van een diagnostisch proces
Hoe?
De (klas)leraar signaleert aan de klassenraad ( via ortho) of cel leerlingenbegeleiding
De klassenraad :
doet aan probleemstelling, bespreekt de specifieke maatregelen en communiceert met ouders en leerling
bespreekt met alle betrokkenen wat haalbaar is binnen en buiten de klascontext
overlegt met externe hulpverleners zoals thuisbegeleiding, REVA, …
de klassenraad =
zenuwcentrum voor beslissingen voor zorginitiatieven
onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het individuele kind
ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en ouders
CLB = partner en draaischijffunctie
handelingsgerichte diagnostiek
medewerking van relevante externen
Overstap naar een onderwijstype op maat
De klassenraad en de (klas)leraar stellen een onvoldoende draagvlak vast om blijvend in te gaan op de specifieke onderwijsbehoeften
ontoereikende eigen initiatieven voor hulp binnen dit type-onderwijs
ontoereikende beleidsinitiatieven voor hulp op school (vb. co-teachers, …)
We blijven de leerling ondersteunen.
We communiceren met de betrokken partners en bespreken mogelijke alternatieven. Dit proces wordt ondersteund.
We begeleiden de ouders en de leerling bij de overstap ð procedure
Een school/onderwijstype die adequater en gerichter inspeelt op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling en met een passend onderwijsaanbod